Thursday, July 17, 2008

أحلام بلا مأوي ..


أحـلام بلا مأوي ..

أحلام حائرة .. بين ثنايا العمر تفني ..
و يفني ما سواها من أحلام ..
و تزداد حيرتها ..
تزداد وطئتها ..
و يزداد حريق تلك الأيام ..
و يبقي الحلم كغريق تائه بين وهم و ظنون ..
و دائما نصحو ..
و ما بال ذاك الحلم باقيا ..

ما أقسي صراخ تلك الأحلام ..
كم تمنيت أن تهدأ ..
كم تمنيت أن تذهب ..
كم تمنيت أن أحلم ..
و لكن .. بلا جدوي ..
أحلام بلا مأوي ..
كبريق نجم في عمق ظلام ..
ما لبث أن أضاء حتي أظلم ..
كطيف عابر في سماء شاردة ..
ما لبث أن اختفي ..
حقا .. انها أحلام ..
و لكن .. بلا مأوي ..

Esraa Hamed
12/1/2008

37 comments:

Unknown said...

إسراء :)
المفروض ان انا اول تعليق .. مش عارفة حد هيسبقني و انا بكتب و لا لأ ..

انا حاسة ان في ازمة احلام عندنا .. يل ترى مين السبب فيها ؟ احنا و لا همة و لا حد تالت او رابع مانعرفهوش ؟؟
انا احلامي بتتكسر .. بقيت فاضية من الاحلام ..
طيب و بعدين ؟؟
تفتكري ان الاحلام مهما كانت بلا مأوى ، من حقها انها تاخد بعضها و تمشي و احنا اللي صنعناها و كبرناها ؟؟

______

تحياتي ليكي يا إسراء

عمرو وجيه said...

المشكلة فى الحلم إنك مش تحلم و تحققه بس المشكلة فى الحلم


يا ترى الحلم ده فعلا هو الحلم المناسب ليك و هو فعلا الحلم اللى هيحقق طموحاتك بعدين


شكرا ليك

أسلوب حضرتك روعة ...


تحياتى

Unknown said...

فعلا ما أكثر الأحلام التى تنكسر فى حياتنا

تحياتى لأسلوبك وفكرك الجميل

مصطفى

نعكشة said...

انا ببقي مبسوطة قوي وانا بقرالك مش عارفة ليه

بعيداً عن الانبساط
............

احلام
كم تمنيت ان تذهب
فعلاً
بس تخيلي مش عايزاها تذهب

كم تمنيت أن أحلم
فعلاً
بقالي كتير محلمتش زي الناس الطبيعية
مجرد احلام بصنعها في عقلي ولا أراها اثناء نومي
( الانسان الطبيعي بيحلم حتي لو مش بيحس انه حلم)
بس انا نفسي استمتع باني حلمت

كبريق نجم في عمق الظلام
ما لبث اضاء حتي اظلم
ساعة النور دية بتبقي روعة
ببقي مستنية نجم تاني ينور و يخبو
مببقاش عارفة بعدها هوه كان منور من انهو اتجاة

احلام
لكن مأواها قلبي
ولا يريدها عقلي
او بمعني أصح لا يريدها المجتمع المحيط
و عقلي متأثر به

مش عارفة بتكلم عن إية
بس انا حاسة كل كلمة قلتيها

مش عارفة حاسة بإية بس حاساها

دمتي سالمة

ربنا يعزك يا رب يا اسراء

سلامٌ عليكي

.. نرمين زين الدين .. said...

أحلام بلا مأوي
حقيقة كلنا لدينا هذه الأحلام
ومأواها هو تحقيقها

رائعة يا إيسو العزيزة
سلمت يداكي حبيبتي

في حب مصر said...

انا قولت من البداية انتي لازم تكوني شاعرة أو أديبة..
اسلوبك بجد يجنن؟؟

وبما اننا في مرحلة الاحلام.. فانا بدعوكي علشان تاخدي التاج بتاعك من عندي وتجاوبي عليه.. بس وانتي صاحية مش بتحلمي؟؟؟ هههههه

تحياتي

sama said...

كعادتك دائما عدتي متألقه
كبريق نجم في عمق ظلام مالبث أن أضاء حتي أظلم
أعجبتني جدا هذه الجمله وشعرت بها جدا وهكذا دائما تكون الأشياء الجميله تمر سريعا وكأننا لم نراها
أدام الله تألقك

جنّي said...

إخواني أخواتي الأعزاء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

استودعكم الله الذي لا تضيع ودائعه

إجازة من التدوين ...

ولكني سأكون على تواصل معكم بزيارة مدوناتكم ...

أرجو أن تسامحوني على تقصيري في حقكم ...

وتفضلوا بقراءة البوست الأخير ...

إلى اللقاء والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخوكم

said

•√أريـ السمر ـج√• said...

جميلة اوي كلماتك

ابدعتي كعادتك

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ماشاء الله كلمت جميله

ربنا يحقق لك كل احلامك وماتكونش احلام بلا مأوي

سلام

حمامة said...

وإن كانت كذلك
فسيستمر الحلم
ربما يُخطأ الحلم ذات مرة
ويتحقق ...

إنسان || Human said...

أحلام بلامأوى فعلاً ...
فلقد تمنيتي أن تذهب وتمنيتي في نفس الوقت أن تحلمي بها
ولكن جعلتيني
اتساءل مثل ماذا تلك الأحلام

Esraa Hamed said...

شيماء

اولا منوراني و سعيدة انك اول تعليق
عايزة اقولك بقي احنا اللي لازم نحافظ علي احلامنا طالما احنا اللي صنعناها لازم نبقي ادها و مسئولين عنها و لو هربت منا يبقي العيب فينا احنا

Esraa Hamed said...

عمرو وجيه

زيارة حضرتك شرفتني جدااا
اما عن تعليقك فرأيي اننا لما نحلم لزم نحلم صح من البداية عشان منتفاجئش بعد كده ان الحلم ده مش مناسبنا

تحياتي ليك

Esraa Hamed said...

مصطفي

زيارة شرفتني
جزاك الله كل خير

---------------------

نعكشة

انا اللي ببقي مبسوطة و الله و انا بقرأ تعليقك بحس انك فاهماني اوي
نورتيني يا جميل

Esraa Hamed said...

نيرمو يا قمر
مرحبا بيكي في عالم التدوين
بجد سعيدة جداااا بزيارتك و تعليقك
نورتيني يا قمر

Esraa Hamed said...

في حب مصر

هاجي حاضر اخد التج
ربنا يكرمك بجد علي كلامك الجميل
و كالعادة مشرفني في المدونة
تحياتي

-------------
وائل كامل

اهلا بحضرتك من جديد بمدونتي
كنت افتقدت تشجيع حضرتك و ارائك
جزاك الله خيراااا

حـــــدوتـــــة said...

السلام عليكم

ساعات الواحد من كتر ما بيحلم
واحلامه مبتتحققش بيبطل يحلم
وهو ده بقى اغلب ظن الشباب
ربنا يستر على الايام الجاية

بوست جميل اوى
سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

vanilla said...

تعرفي .. كلامك خلاني افكر مع نفسي ... وبعدين اكتشفت ان عمري ما حلمت حلم و حققته .. أو عمري ما حلمت حلم يستحق انه يتحقق ..يمكن عشان لسه ما عملتش حاجة فى حياتي ؟ مش عارفة
بس هي سنة الحياة ان مش كل اللى عايزينه بتاخده .. وليس كل ما يتمناه المرء يدركه ..
ساعات بننسى اننا هنمشي في يوم من الأيام .. عشان كده بنزعل قوي على الحجات اللى مننا . .
كلامك جميل يا اسراء .. ما شاء الله عليكي
: بس ممكن تفهميني الجزئية بتاعت
ما أقسى صراخ تلك الاحلام
كم تمنيت ان تهدأ
كم تمنيت ان تذهب
كم تمنيت ان احلم
لو هي أحلام بلا مأوى .. ليه بتتمني تحلمي ؟


SaLaM

Anonymous said...

جميلة مدونتك اختي
اسلوبك رائع ماشاء للهعليكي
تقبلي مروري

Unknown said...

جيت ازورك ..
لقيتك مش موجودة ..
ابقي طمنيني يا اسراء :)

Sara said...

اسراء

ليكي مني اعتذار قبل ماتكلم ياريت تسامحيني عالغيبة دي
انا داخلة اطمن عليكي ولسه مقرتيش الجديد بس انا عايزة اقراه وانا في نفسية احسن من كده

ابقى طمنيني عليكي انا كنت بتابعك والله من بعيد لبعيد وان شاء الله هابقى اشرحلك ظروف الفترة اللى فاتت في يوم من الايام وياريت تسامحيني

ليكي من ارق الورود

Unknown said...

الله عليك يااسراء بجد
ماشاء الله عليك اسلوبك روعة

أحلام بلا مأوى
كبريق نجم فى عمق ظلام
مالبث ان اضاء حتى اظلم
كطيف عابر فى سماء شاردة
مالبث ان اختفى

ربنا يديم عليكى موهبتك
وتحققى كل احلامك يارب وتتمسكى بيها عشان تقدرى تحققيها
ارق تحية منى

Ma7moud So3ody said...

جميل أوي تعبيرك و اسلوبك جميل اوي

لكن خليني أقول لك
أحلامنا احنا اللي بنوجهها..واحنا اللي بنور ليها على مأوى

ولو كانت أحلامنا تايهة..يبقى المشكلة عندنا احنا
المشكله فينا احنا
مش الاحلام

تحياتي ليكي يا اسراء

Esraa Hamed said...

أخي الكريم جني
اعذرني لتأخري في زيارة مدونتك
انا وضحت ده في البوست الاخير عندي

أرجو أن تنتهي اجازتك التدوينية سريعا و تعود لنا بجديدك عن قريب ان شاء الله

تحياتي

Esraa Hamed said...

أريج السمر

أسعدني مرورك يا قمر :)
تحياتي

-----------
خمسة فضفضة
سعدت بمرورك و تعليقك جدااا
تسلمي يا جميلة :)

Esraa Hamed said...

حمامة

ربما يُخطأ الحلم ذات مرة
ويتحقق ...

يااارب
دعواتك يا حمامة و بجد اشكرك علي مرورك و تعليقك الجميل

Esraa Hamed said...

Hu-man

ٍأسعدني مرور حضرتك
أما عن ..
كم تمنيت أن تذهب
كم تمنيت أن أحلم

فأحيانا نتمسك بأحلامنا رغم ايقاننا أنها لم تكن تناسبنا منذ البداية
قد كانت بلا مأوي

فطبيعي أن تنتهي ليحل محلها فيما بعد أحلاما جديدة علّها تجد مأواها هذة المرة

تحياتي

Esraa Hamed said...

حدوتة

يكفيني كلمة أحبتتها لمحمد منير
لو بطلنا نحلم نموت
يارب منبطلش نحلم

يارب نرجع تاني زي زمان و بلاش اليأس اللي بقينا فيه ده

شرفني مرورك جدااا
تحياتي ليك

Esraa Hamed said...

الجميلة فانيليا

بدايةً مرورك و تعليقك مفرحني جدااا
حسة من كلامك انك فاهماني اوي
و سعدت جدااا ان الكلام خلاكي فكرتي مع نفسك
ده اللي بتمناه من الكتابة انها تخلينا نتعمق جوانا و نطلع كل الي مضايقنا و عاملنا مشكلة و نحله

في مقوله لباولو كويلو في روايته الرااائعة الخيميائي
كان بيقول فيها
" وعندما تريد شيئاً ما، فإن الكون بأسره يتضافر ليوفر لك تحقيق رغبتك " .

انا مصدقة المقولة دي جدااا
ساعات احنا اللي بنتنازل بسهولة اوي عن احلامنا و احنا متأكدين جدااا ان الاحلام دي هي فعلا اللي احنا عايزينه

و للأسف ساعات بنتمسك بأحلام تانية جداا رغم ايقاننا انها لم تكن لتناسبنا يوما ما

و يمكن ده تفسير الجزء اللي بتسألي عنه
انا كمان رديت علي تفسير نفس الجزء علي الأخ Hu-man

سعدت بمرورك و تعليقك جدااا
و اتمني زيارتك دائما

تحياتي :)

Esraa Hamed said...

عاشقة الجنة

سعدت بمرورك و تعليقك جدااا يا قمر
جزاكي الله كل خير

--------------

جميلتي شيماء علي

أشكر لكي سؤالك ربنا يكرمك يا قمر
البوست الجديد نزل خلاص
و بجد بعتذر جدااا عن التأخير في متابعة مدونتك

بجد ميرسي جدااااا علي سؤالك
جزاكي الله خيرااا :))

Esraa Hamed said...

حبيبتي سارة

انا اللي بتمني تسامحوني علي تقصيري الفترة اللي فاتت
و بجد انا اللي نفسي اطمن عليكي علطول باجي مدونتك مش بلاقي جديد

اشكرك جدااا بجد علي سؤالك و اعذريني فعلا لتقصيري
يارب تكوني بخير ان شاء الله و تطمنيني عليكي قريب

Esraa Hamed said...

توتا الحبيبة

سعدت بمرورك و كلامك الجميل جداااا
بجد ربنا يكرمك يا قمر علي تشجيعك ده

و فعلا محدش هيقدر يحقق احلامه لو متمسكش بيها

جزاكي الله خيراااا كثيرااا
و اعذريني لتقصيري و تأخري في زيارة مدونتك

Esraa Hamed said...

الاخ العزيز محمود سعودي

سعدت بتعليقك و رأيك اللي من الاراء اللي بعتز بيها جدااا

جزاكم الله كل خير

Sara said...

عاملة زي أحلامي بالظبط طول مانا شايفاها مبتحققش فهي بالنسبة لى احلام بلا ماوى زي اللى كتبتي عنها
بس ياريت تفضل احلام تهون علينا الواقع ومتتحولش لكوابيس بنعيشها
تحياتي

Esraa Hamed said...

سارة

انتي بجد قلقاني عليكي جدااا
طب لو ينفع نتكلم علي الميل قوليلي
بس اهم حاجة متبقيش مضايقة تأكدي ان اي حاجة مهما كان ظاهرها شر ايد جواها خير كتير ممكن تكوني بس مش واخده بالك منه دلوقتي

ربنا يوفقك يا حبيبتي و يحققلك كل احلامك

Sara said...

أنا ضفتك خلاص يا إسراء
إن شاء الله نتكلم ومتقلقيش انا كويسة