Sunday, March 1, 2009

قلب أخضر ...

قلب أخضر




أقفز علي أرجوحتي الصغيرة ..

يطيح بها الهواء يمنةً و يسارا ..

أشعر شعور طفلة حرمت اللعب لأعوام كثيرة ..

مازلت أحمل ذلك القلب الصغير ..

أو ربما ذلك العقل الصغير ..

أرجوحة و بستان و ضفائر صغيرة ..

مقلمة حمراء جديدة ..

و حقيبة خُطّ عليها بعض طلاسم تسعدني و لا أفهمها ..

حذاء أسود ..

و بالطبع لن أنسي أن يكون الشراب أبيض له دانتيل ..

ما أجمل تلك الأحلام القديمة ..

بلا خوف .. بلا شك .. بلا يأس ..

كم أتوّق لمثل تلك الأحلام ثانية ..

كم أتوّق لمثل تلك الأيـــام ثانية ..

ضحكة صافيـة ..
قلب أخضـــــر ..
عمر أبيـــــض ..

أريد درسا من طفل صغير ..

كيف ينفصل كليا عن ذلك العالم فيحيا في هذه الدنيا عمر أبيض ..

فلنبحث عن بقايا الطفل بداخلنا ..

و لننعم بذلك القلب الأخضر ..

Esraa Hamed
17/10/2008

من كتاب أحيانا و أحيانا
******************


متنسوش حفل توقيع أحيانا و أحيانا ان شاء الله
يوم الاربعاء 11 مارس 2009
الساعة 7 مساءا
بمكتبة البلد أدام الجامعة الامريكية
العمارة اللي فيها سيلانترو

في انتظاركوا جميعا
:)

45 comments:

إيناس حليم said...

الله
جميلة أوي بجد.. فكرتني بأيام حلوة اوي بجد
عندك حق احنا عايزين دلوقتي نتعلم من الأطفال ازاي نعمل عالم خاص بينا ولو لدقايق
ياااااااااه
برافو عليكي يا اسراء احساسك جميل وقلبك أخضر
:))
ياريت تعملي حفلة توقيع في اسكندرية هتنوريها

لك أجمل وأرق تحياتي

Kiara said...

الله بوست تحفففففففففه

موضوع حفل التوقيع معاده صعب جدا انا اخري 6 اروح البيت خلي المعاد بدري طيب

Saadya Arafat said...

الحمد لله ان براءة الطفوله
لسه جوانا مهما جت علينا
عوامل تعريه من الزمن والايام

بوست جميل حسيت معاه
قد اييه حلوة ايام زمان

وبالنسبه للحفله التوقيع
مبرووووووك مقدما يا قمر
يارتها كانت فى المنصورة
بس اعتبرينى حضرتها وقعدت
كمان اول صف وبصقفلك كتير كتير

بتمنالك كل خير ونجاح
وبالتوفيق دايما
يا جميل
بس متنسنيش فى الجاتوه بقى
والشوكلاته
(طماعه انا )

:) :-D

Saadya Arafat said...

صحيح انا عايزة نسخه مليش دعوى

:-D :)

lonely said...

ربنا يزيدك كمان وكمان وتملى لنا المدونة عيال نتعلم منها
هههههههههههههه
ربنا يوفقك دايما
ومبروك الكتاااااااااااااااب

سمكه واحده said...

الف الف مبروووووووك يا جميل ودعوتك المخصوصه دي علي عيني بجد فرحتني جدا ربنا يكرمك يارب وشكرا علي اهتمامك وان شاء الله هحاول متأخرش علي حاجه جميله ذي دي ان مفيش حاجه عطلت الواحد بأذن المولي وهحاول بقدر امكاني اشارك في اليوم الجميل ده بس عشان انا في مكان تاني وبلد تانيه ربنا ييسر ان شاء الله بس وده شرف ليا يا قمر
الله المستعان

سمكه واحده said...

بالنسبه للكلام بقي الجميل اللي من كتاب احيانا واحيانا
انا كمان بحن اوي للشراب ابو كلون اللي كان سبب ضربي والشخط فيا كل يوم الصبح عشان مكنتش اعرف الخط اللي ادام من الخطين اللي وري كنت علي طول بلبسه غلط وماما تزعق فيا وتقلعهولي من جديد واتأخر علي المدرسه فمقولكيش بقي ليه عندي معزه خااااااصه
كرهت كل الشربات بسببه
كلامك طبعا مقدرش اعلق عليه من جماله ووصفك للطفوله الحلوه
دمتي بكل خير
ومن نجاح لنجاح

أسير الجراح said...

الاخت الغالية جدا اسراء

الف مبروك يا قمرايا

والله على عينى بجد والله غظب عنى ممكن مقدرش اجى

لانى فى الجيش وممكنمش اكون فى اجازة

بجد انا اسف يا قمرايا واوعى تفكرى انى بتهرب

وبعدين انا هسافر من اسكندرية

علشان اغلى منك يعنى

عموما مليون مبروك يا اسراء

لكن ليا طلب لو تسمحى

ممكن حفلة فى اسكندرية زى ما عليا ما بتقول

وصدقينى مش هتاخر عليكى يعنى ان شاء الله اكون موجود

شكرا يا اسراء على الدعوة

واسف على عدم تواجدى


كل التقدير


اسير الجراح

Unknown said...

الف الف الف مبروك يا اسراء وعقبال يارب لما نشوف كتابك التانى كده منور فى سما الكتابة واشوف دايما فى وسط الكتاب الكبار وربنا يوفقك دايما يارب

بجد فرحتلك وعقبال كل الناس الجميلة اللى بتكتب هنا بقلم حر وجميل

الف الف مبروك يا قمر وربنا يوفقك دايما

بس المشكلة انى مش فى مصر دلوقتى وللاسف مش هلحق احضر بس وعد منى لكل المدونين بحفله كبيرى تلمنا كلنا اول ما انزل مصر ان شاء الله ويارب انزل الاقى كلنا فى ايدينا كتب

ربنا يوفق الجميع ويبارك يارب :)

حسام غانم said...

ألف مبروك الكتاب

ويا رب من تألق إلى تألق دائما ..

♥ R ♥ said...

يكفينا نحس ولو لثواني بإنطلاقة الأطفال اللي ملهاش مبررات غالباً
نجري ورا فراشة ملونة عايزين نمسكها
نطير من الفرح عشان قطعة حلوى


البوست تحفة بجد تسلم إيدك ياقمر

وألف مليون مبارك عالكتاب بالتوفيق إن شاء الله

كان نفسي اكون موجودة واشاركك فرحتك بس الميعاد متأخر حبتين
بس أوعدك اني هحاول

: )

وليد فؤاد said...

ماشاء الله
بساطة وجمال
وقلب اخضر مثل القصيدة

شكرا لابداعك
ومبروك حفل التوقيع
وبالتوفيق

نعكشة said...

عارفة.. أنا ساعات بحس إني مقدرش حتى أحلم كدة
لما ببقى مع العيال الصغيرين ( وهما مش بيعيططوا ) عشان مبطيقش العياط المهم
ساعات كتير مبعرفش اتحرر من نفسي
من القيود اللي ماسكاني
اللي ساعتها بحطها في الجيبة بتاعتي متعرفيش اية العلاقة بين الجيبة و انك مش قادرة تلعبي مع العيال
اهو اي بتاع و خلاص عشان اداري حاجة جوايا بتقولي مبقيتيش زي الاول
انا فاكرة لما روحنا البلد عند ابن خالتي لعبنا كورة مع العيال الصغيرين
انا وقعت على الارض بالهبل وانا بجري وراهم وومقولكيش كمية السخونة اللي كنت بحسها طالعة مني لما بقف شوية اخد نفسي
لما كنت بصرخ عالي جوووووووووووووون
و شووووووط يلا و حاسبي
بعدها حسيت اني مبسوطة قوي
افتكرتني زمان لما كنت برجع لماما شعي منكوش و جسمي من فوق لتحت تراب و الشوز مليانة رمل من كتر اللعب في المدرسة
و حسيت اني لسة جوايا القلب الاخضر اللي قولتي عليه

بس للأسف كتير بقف قدام العيال اكني واحدة كبيرة
ايوة بعمل نفسي عيلة بس
عارفة لما تبصي علي واحدةبمتثل انها مُتفاعلة معاكي و هيا مش مُتفاعلة و بتفكر في الميك اب بتاعها
انا بفكر بقة في الجيبة
هههههههههههه

ربنا يعزك
لما تبقي تروحي مراجييح ابقي خديني معاكي

سلام عليكِ

MaYoOsH said...

ليت ذاك الطفل الذي بداخلنا يصحو،، فقد طالت غفوته

حبيبتي.. جميلة كلماتك.. ومبروك الكتاب.. وان شاء الله تكون بداية موفقه

دمتي

صدى الصمت - عاشقة الورد - said...

الله عليكى يا إسراء بجد روعة جداً جداً جداً
لمستى شىء جميل كلنا نتمناه
أحييك

عاشقة الورد

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

الف مبروك
ولخاطرة اللى موجودة فى الكتاب بجد تحفة واتمنالك دوام التوفيق
وانا بجد نفسى اجى واشوفك
تحياتى لكى

Unknown said...

السلام عليكم
ازيك يا اسراء

اقسم بالله فرحتلك اوي اوي عشان الكتاب
ودعيت ربنا يوفقك ومن تقدم الي تقدم بأمر الله


بس حقيقي يا اسراء انا اسف جدا والله علي عيني محضرش حفلة كتاب اخت عزيزه عليا انا شخصيا انا حاليا في المنصورة مش في القاهره لظروف معينه تمنعني

لكن بجد هدعيلك وربنا يوفقك

ارجو قبول الاعتذار


اخوكي برقش

دينا حامد said...

اقل حاجة تتقال ان البوست فعلا اكتر من رائع

الجزء ده عجبني جدااا


أريد درسا من طفل صغير ..

كيف ينفصل كليا عن ذلك العالم فيحيا في هذه الدنيا عمر أبيض ..

فلنبحث عن بقايا الطفل بداخلنا ..

و لننعم بذلك القلب الأخضر

كلنا محتاجين نتعلم الدرس ده

تحياتي

سمكه واحده said...

كل سنه وانتي بالف خير والامه الاسلاميه كلها
وصلي اللهم علي سيدنا محمد وعلي اله وصحبه وسلم انهارده نصلي علي نبينا محمد طول اليوم دي اقل حاجه نعملها
اللهم ارزقنا اتباعه
ومن نجاح لنجاح يارب وتوقيع اكتر من كتاب وديما فرحانه ومبسوطه
كل سنه وانتي طيبه

bastokka طهقانة said...

الف مبروك يا جميلة تستاهلي كل خير

كنت اتمنى اكون موجودة في حفل التوقيع بس للاسف انا مش في مصر حاليا
ان شاء الله تتعوض مع توقيعك على الكتاب التاني باذن الله
موفقة دايما
خالص امنياتي بالنجاح

اوروفوار

جنّي said...

السلام عليكم

كلمات جميلة جدا

والف مبروك على الكتاب والى مزيد من التفوق

واشكرك على دعوتك لحضور حفل التوقيع

واسف لعدم الحضور لتواجدي خارج مصر

تحيتي

rovy said...

الله عليكى يا اسراء
جميله قوى و جميل احساسك غاليتى
تعرفى دايما كانت دعوتى للرحمن ان قلبى يفضل اخضر طول العمر مهما كبرت و مهما حصل و الحمد لله اشعر ان الله قد استجاب لدعوتى هذه و الان مهما حدث من انسان لا استطيع ابدا ان اكره او اتمنى الانتقام منه مهما حدث و اجدنى اسامح و اتذكر تلك الدعوه التى علمها لى ابى الحبيب و دعوتها فكانت كطوق نجاه فى زماننا هذا تريحنى و تقوينى بالحب و التسامح و ذلك القلب الاخضر الذى ادعوا الرحمن ان يبقى هكذا الى ان القاه

الف الف مبروووك حبيبتى على الكتاب و ربنا يوفقك و يارب من نجاح لنجاح
حقيقى كنت اتمنى اكون معاكى ياريت تسامحينى لانى من اسكندريه و يا ريت اقدر احضر على كل حال ربنا يوفقك واكيد كلنا معاكى بقلوبنا انتى تستاهلى كل خير ربنا يكرمك و ان شاء الله يكون لنا لقاء قريب

دمتى مبدعه و دمت فى حفظ الله

ارق تحياتى

في حب مصر said...

الف مبرووووك يا اسراء
زي ما توقعت بالظبط
ولسة لما نشوفك اديبة كبيرة
تحياتي
واعذريني لعدم المجيء لاني في ابوظبي

Esraa Hamed said...

ننوسة الجميلة

دايما بتسعديني بتعليقاتك
:)))

Esraa Hamed said...

كيارا

افتقدتك كثيرا في التوقيع
ان شاء الله نتقابل في اي فرصة تانية


سعدت لمرورك كثيرااا
:))

Esraa Hamed said...

جوايا شئ نفسه يشوف النور

نورتيني يا جميل
و افتقدت وجودك كثيرا في التوقيع

شكرااا لتعليقك الجميل
في انتظارك دوما
:))

Esraa Hamed said...

بطوطة

منتظرة رأيك في الكتاب
:))

Esraa Hamed said...

سمكاية

نورتيني يا جميل
و انا كمان بحب شرابات زمان دي اوييييييييييي
:)))

اصلا كانت احلي ايام بجد

Esraa Hamed said...

أسير الجراح


بلاش بس قمراية

شكرا لتعليق حضرتك جدااااااا
و ان شاء الله احاول يكون في حفلة توقيع في اسكندرية بس في الصيف بقا

انا حسة اصلا ان 3/4 المدونين من اسكندرية فعلا

ربنا يسهل ان شاء الله
و شكرا لحضرتك مرة تاني
:)))

Esraa Hamed said...

عمرو الجندي

منتظرة كتاب حضرتك بشغف
ان شاء الله يكسر الدنيا
:)))

Esraa Hamed said...

حسام غانم

اشكر لحضرتك مرورك جداااااااا
و منتظرة رأيك في الكتاب و في البوست
:))

Esraa Hamed said...

روودي نورتيني يا قمر

و منتظراكي دايما ان شاء الله
:))))

Esraa Hamed said...

الشاعر وليد فؤاد

مرورك و تعليقك شرفني كثيرا
لك جزيل الشكر
:))

Esraa Hamed said...

نعكووووشة

تعليقك اللي دايما بيفرحني
انا برد عليه متأخر اوي انا عارفة
بس قريته من ساعتها و ملحقتش اعلق للأسف

انا بجد مفتقدة جدااااااا ماتش طفولي من بتوع زمان مفتقدة اننا نعد نجري ورا بعض و نصرخ بصوت عالي

نفسي في يوم واحد من ايام زمان بجد

نورتيني يا قمرة جداااااااااااااااا
:))))))

Esraa Hamed said...

ليدي

اسعدني مرورك و تعليقك كثيرا
منتظراكي دوما ان شاء الله
:))

Esraa Hamed said...

صدي الصمت
عاشقة الورد

اسعدني تعليقك جدااااا
:))

Esraa Hamed said...

رئيسة حزب الاحلام

افتقدت حضورك كثيرا
اسعدني تعليقك و منتظرة رأيك في الكتاب
:))

Esraa Hamed said...

اخي الفاضل برقش


كنت اتمني حضورك كثيرا
عله خيرا ان شاء الله

بس هستني رأيك في الكتاب جداااا
:)))

Esraa Hamed said...

ديناااا

دي كمان اكتر حته بحبها
نورتيني يا قمرة جداااو اسعدني تعليقك كثيرا
:))

Esraa Hamed said...

بستوووكة

كنت اتمني حضورك كثيرااا
ان شاء الله نتقابل في وقت اخر

اشكر لك تعليقم و اهتمامك و هستني رأيك في الكتاب ان شاء الله
:))

Esraa Hamed said...

اخي الفاضل جني

اشكرك كثيرا لمرورك و تعليقك
جزاكم الله خيراااا
و هنتظر رأي حضرتك ان شاء الله

Esraa Hamed said...

رووفي

نورتيني يا جميلة
انا اللي كنت اتمني حضورك جداااا
و واضح فعلا ان كل المدونين من اسكندرية
:D

ان شاء الله احوال اجي اسكندرية في الصيف و نتقابل
ربنا ييسر ان شاء الله

نورتيني يا قمر
و منتظرة رأيك جدااااا

Esraa Hamed said...

اخي الفاضل في حب مصر


ما كل هذة الغيبة الطويلة
حضرتك مختفي ليييييييه بقالك كتيييير

لا تعليقات و لا جديد بالمدونة

تعليقك بجد اشعندي كثيرااا
و يارب اكون دايما عن حسن ظن حضرتك
:))

شهووووده said...

ما اجمل الطفولة وما اروع البراءة .. وما اجمل كلماتك أختي العزيزة


احترامي وتقديري

Esraa Hamed said...

الجميلة شهد

يارب تكون المدونة عجبتك
:)))